HARI RAYA AIDIL ADHA

aku nk kongsi la kisah aku pada hari raya korba, memang best semua family aku berkumpul untuk gotong -royong untuk masak juadah hari raya antara juadah yang disediakan adalah mcm biasa la dalam family aku menu yg tak penah tinggal kalu time raya, ketupat denga rendang lah, lemang pn ada gak tp lemang tgok-tgok mood gak la kalu ada yang sngup nk menjaga api lemang tu, nk masak lemang ni bkan yer snang kene org yg sbar menjaga api tak boleh api besar kalu x mmg keras la lemang tu nanti udah macam batu..aku nak kongsi la cara-cara nak buat lemang yang sedap antara bahan yang di perlukan adalah:
- PULUT
- SANTAN PEKAT
   GARAM DAN GULA
- BULUH

CARA-CARA YA:
pulut tadi direndam lama blih kurang setengah hari la kalau xrendam pulut tu nti lambat masak  jenuh plak nk jg api..lepas tu santan td di gaul dengan garam dan juga gula agak-agak cukup rasa..lpas tu baru la tuangkan pulut td dan gaul rata.jika sudah rata masuk pulut tadi ke dalam buluh..nk msukkan pulut ni pn ada cara gak kalu x ada y terkurang santan..ok mcm ni 2sudu putut diselangselikan dengan 2 sudu santan  sampi la penih tp kite kene la sukat pulut dengan jadi kalu kite dapat rasa putut dgn ujung jari maksud yer sudah mencukupi santan plak kene lbih dari putut dan akhir sekali masak la dengan api yang perlahan supaya lemang tidak keres...lemang blh masak dlm masa 2 hingga 3 jam..kalu korang nk tempah lemang kat family aku pn blh call jer  aku 012-3304580.

tp kalu zaman sekarang ni kebanyakan orang nk beli jer senang tp bagi family aku yang ramai ni lebih selesa masak sendiri puas hati kalu beli ni ada yang xcukup rasa kadang2 dpat yang basi pn ada.

Ada lagi menu yang turun-temurun dari arwah nenek kesayangan aku ia itu masakan orang JAWA iaitu sambal goreng bagi yang penah makan tu taw la rs dia mcm ner bagi yang pertama kali dengar mungkin pelik kot tp menu ni selalu akan ada dekat mana2 majlis perkahwinan org jawa memang sedap aku suka kalu suhoo dia banyak hahhha....nyamnyamnyam....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan